WYJĄTKOWY KOMPLET WYKONANY W XVIII W., POCHODZĄCY Z PAŁACU W OKOLICACH BORDEAUX. CAŁOŚĆ WYKONANA W STYLU I EPOCE LUDWIKA XV, TZW. FRANCUSKIEGO ROKOKA. PEŁNEGO DYNAMIZMU, TAŃCZĄCYCH FORM UBRANYCH W LIŚCIE AKANTU, KWIATY, MUSZLE, ROCAILLE I OWOCE.
WYSOKI NA TRZY METRY I PRZEPIĘKNIE, RĘCZNIE RZEŹBIONY W LITYM DREWNIE. POKRYTY ZŁOTEM NAKŁADANYM Z PŁATKA I DEKOROWANY BIAŁYM MARMUREM CARRARA Z ZABYTKOWĄ FAZĄ.
GRATKA DLA KOLEKCJONERÓW, ZE WZGLĘDU NA AUTENTYZM I ZABYTKOWY CHARAKTER DZIAŁA SZTUKI UŻYTKOWEJ JAKIM JEST KONSOLA. MEBEL, KTÓREGO PIERWSZE PROJEKT POWSTAWAŁY WE WŁOSZECH I WE FRANCJI POD KONIEC XVII W A UPOWSZECHNIONY W CZASACH LUDWIKA XV W XVIII W. ROBIŁY OBOK KOMÓD I PŁASKICH BIUREK “PRAWDZIWĄ FURORĘ” STANOWIĄC NIEODZOWNE WYPOSAŻENIE PAŁACY I BOGATYCH REZYDENCJI.
ZAWSZE PRZYSTAWIANE DO ŚCIANY I POSADOWIONE NA BOGATO RZEŹBIONYCH NOGACH (OD 1-4) NIESTETY BADZO ŻADKO SYGNOWANE W XVIII w STANOWIŁY BOWIEM ZAZWYCZAJ CAŁOŚĆ ARCHITEKTONICZNĄ Z BOAZERIĄ WYKONYWANĄ WG. PRZYGOTOWANEGO PROJEKTU STAŁYCH ELEMENTÓW DEKORACJI WNĘTRZA I MEBLI. TAKI PROJEKT, DLA PRZYKŁADU ZOSTAŁ WYKONANY DLA MARSZAŁKA BIELIŃSKIEGO ORAZ KSIĘŻNEJ CZARTORYSKIEJ DO PAŁACU W PUŁAWACH PRZEZ LEGENDARNEGO STOLARZA, RZEŹBIARZA, EBENISTĘ I DEKORATORA WNĘTRZ – J.A. MEISSONERA (1695-1750), KTÓRY BYŁ WSPÓŁTWÓRCĄ STYLU LUDWIKA XV. (WIĘCEJ NA TEN TEMAT NA https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/bhs1958/0210/text_ocr)
BYŁY TO PIONIERSKIE PROJEKTY, LANSUJĄCE LUKSUSOWY, NOWOCZESNY WÓWCZAS STYL NAŚLADOWANY NASTĘPNIE PRZEZ CAŁĄ EUROPĘ. Z TEGO WŁAŚNIE OKRESU POCHODZI NINIEJSZA KONSOLA ZE SWYM AUTENTYZMEM, NIEDOSKONAŁOŚCIĄ OBCĄ RZEŹBIE MECHANICZNEJ ORAZ PRZETARTYM ZŁOTEM LICZĄCYM PONAD 250 LAT.
DO TEGO WYSOKIE, ZWIEŃCZONE IMPONUJĄCĄ KORONĄ LUSTRO KONSOLOWE Z ODLEWANĄ TFLĄ NA PODKŁADZIE CYNOWO-RTĘCIOWYM (CHARAKTERYSTYCZNE DLA XVII/XVIII W.). WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA STOPIEŃ TRUDNOŚCI WYKONANIA NINIEJSZEGO LUSTRA, GDYŻ POMIĘDZY ROŚLINNYMI RZEŹBAMI OKALAJĄCYMI GŁÓWNĄ RAMĘ WIDOCZNE SĄ MNIEJSZE FRAGMENTY LUSTRA, MODEL ZWANY “MIROIR À PARCLOSES” PODNOSZĄCY JEGO WARTOŚĆ ARTYSTYCZNĄ I TECHNICZNĄ WYKONANIA.
MIMO, IŻ PREZENTOWANE MEBLE STANOWIĄ KOMPOZYCYJNĄ CAŁOŚĆ I ORYGINALNIE, WE WNĘTRZU PAŁACU BYŁY ZAMONTOWANE RAZEM, NA PODSTAWIE STANU ZACHOWANIA NALEŻY PRZYPUSZCZAĆ, IŻ NAJPIERW ZOSTAŁA WYKONANA KONSOLA -OKOŁO POŁOWY XVIII W A NASTĘPNIE, POD KONIEC XVIII W WYKONANO / DOMÓWIONO DO NIEJ LUSTRO.
ŚWIADKOWIE HISTORII, MEBLE JAKICH MAŁO ZACHOWAŁO SIĘ W POLSCE, ZAMAWIANE Z FRANCJI PRZEZ XVIII-OWIECZNĄ POLSKĄ ARYSTOKRACJĘ.
SERDECZNIE POLECAM !!!
KONSOLA Z LUSTREM XVIII w
Styl | Ludwik XV |
---|---|
Okres | XVIII w, konsola około 1750/60 r., lustro ok. 1790 r. |
Pochodzenie | Francja, pałac w okolicach Bordeaux |
Stan | |
Wymiary | konsola: wysokość: 82 cm , długość: 131 cm , głębokość: 62 cm, lustro: wys.: 215cm, szer. 110 cm |